טובה 052-7474121  דפנה 054-3979999
וואטסאפנעמה 052-7023373



המדינה בראי שיריה - השירים שעשו לנו את המדינה

גיא שלזינגר

 

סדרה בת 10 מפגשים, של פרישה וניתוח הארועים הפוליטים והחברתיים בארץ דרך הבידור והמוסיקה הישראלית.
גיא שלזינגר - מוסיקאי, בוגר החוג לתקשורת וחוקר את הביטוי התרבותי מוסיקלי לאירועים ההיסטורים כפי שהשתקפו בזמר ובתרבות הישראלית, מקום המדינה ועד היום .
בסדרה ננסה לבחון זוויות שונות ומעניינות של הדרך שעוברת החברה בישראל, כפי שהתבטאה דרך הלהקות האומנים והיוצרים השונים.
כל ההרצאות כוללות סיפורים מאחורי הקלעים, קטעי וידאו נדירים ושירה משותפת עם הקהל, ההרצאות קלילות ומהנות ומתאימות לכל סוגי הקהלים החל מחוגי בית ועד לקבוצות גימלאים וחדרי מורים.

רק בישראל

לרוסיה יש את "מקהלת הצבא האדום" המכובדת והמוקפדת. לקנדה יש את תזמורת חמת החלילים הצבאית, לצפון קוריאה את להקת הבנות "מורנבונג" ואצלנו – "הי הג'יפ הי הג'יפ" – להקה צבאית שמופיעה בכל מצב ובכל תנאי.
על איזה צורך ענתה הלהקה ? באיזו מידה ובאיזו דרך השפיעה על תרבות המוסיקה בארץ ?

במפגש ננתח את יחסי הגומלין בין הארועים ההיסטוריים חברתיים בארץ לבין המוסיקה והתכנים של הלהקות הצבאיות והאזרחיות.

עובדים עלינו 

הגשש החיוור. צוחקים – ברצינות . לובשים חליפות שחורות וחולצות לבנות – ומדברים על "הצופצ'יק של הקומקום". הכי מצחיק שיש. הכי רציני שיש. בתקופה של שקט יחסי בתולדות המדינה יוצרים הגששים שפה חדשה, מביאים אל הבמה שילוב של יכולת מוסיקלית מעולה, ומופע שהיווה את הבסיס לכל תרבות הסטנד אפ של היום.

איזו דרך עשתה "שלישיית הגשש החיוור", מהלהקה הצבאית ולאורך 30 השנים, וכיצד שיקפו בדרכם המיוחדת את החברה והפוליטיקה בארץ. 

אני ואתה נשנה את העולם 

כמה אירוני. הוא בכלל לא התכוון . אריק איינשטיין רק רצה לשי , לשחק כדורסל ולעשות "שטויות" של צעירים עם החברים שלו.
מצד שני – שר את "לבכות לך" , "עיתונאי קטן" , "יושב בסן פרנסיצקו על המים"......."יומן מסע" ....שירים שיש בהם אמירה.

אז מי באמת היה אריק איינשטיין ? מה היה בשירים ובמוסיקה שלו שיצרו קונזוס בקרב צעירים ומבוגרים ?

כל הכבוד 

מופעי מחזות זמר נחשבים לדרגה הגבוהה ביותר של שילוב וביטוי תרבותי, מוסיקלי, תיאטרלי ואמנותי.
שנות ה – 60 בארץ, היו שנות פריחה למחזות הזמר.
במחזות הזמר ניתן היה להציג גם את המצב החברתי המסובך במדינה צעירה, מרובת עדות ודעות קדומות ( קזבלן ), וגם לספר את סיפורה של החברה הישראלית מאחורי הארועים ההיסטוריים שהתרחשו בארץ. ( איי לייק מייק ).
חלק גדול משירי מחזות הזמר הפכו לקלאסיקה בזכות עצמם .

מה היה גורם ההצלחה של מחזות הזמר? מה נשאר מהם? מה קורה היום בתחום היצירה של מחזמר?

המגפיים של ברוך

אני זוכר אותה מהמכולת....טנגו צפרדעים .... מה זה השטויות האלו?
מי בכלל ירצה לשלם כסף כדי לשמוע שבעה אנשים שרים את – סיפורי פוגי?
זה המקום לשאול את השאלה – מה היה בהם בחברי להקת "כוורת" שעשה שינוי עצום בכל תרבות הכתיבה והמוסיקה בארץ?

מה קרה מבחינת הלך הרוח החברתי בארץ שאיפשר להביא את תרבות הננוסנס האמריקאית גם אלינו .

עוד לא תמו כל פלאייך

"אין לי ארץ אחרת" ....משפטים חזקים, שאומרים אותם הרבה מאז מלחמות הלבנון בצפון והמבצעים השונים בדרום.
מדינה שעוברת טלטלות פוליטיות והיסטוריות טראומטיות, שמעצבות תרבות שונה, שנעה בין סגנונות מוסיקליים שונים וכתיבה מחוספסת ונוקבת. תקשורת מתפתחת במהירות.
מה קורה לקהל השומעים ? הצופים ? לאלה שהכירו את תרבות העבר – ולאלה שנולדו לתרבות הנוכחית?

אל תקרא לי מותק

...וכשאני "אומרת לא" ! לזה בדיוק אני מתכוונת.
מתי ולמה התחילו נשים בתרבות המוסיקה שלנו לוותר על הרכות והעדינות והחלו בקול בטוח ואמיץ לומר מה רוצות ועל מה הן חושבות?
האם גם בעבר היתה לשירת הנשים אמירה – ואולי היא לא נשמעה?
מי היו הנשים שהעזו וכתבו? במה שונה אמירת הנשים השרות מכתיבת הזמרים הגברים. כיצד מקבל הקהל לאורך השנים את שירתן המשתנה של נשים?

עודני ילד 

בשנות ה – 50 שרה יפה ירקוני לילדים "עגלה עם סוסה", היום צריך לקחת את הילדים לביקור בחווה כדי לראות סוס או עגלה.
איפה נמצא הילד בשירי הילדים של שנות ה -50? מתי נעשה השנוי בהתיחסות למקום של הילד בחברה ובמשפחה – וכיצד משתקף השינוי בתרבות ובשירי הילדים?

כיצד שינה יהונתן גפן את תפיסת הכתיבה לילדים בשנות ה – 80? איזה סוג של שירים כותבים היום לילדים ? מה נשאר כקלאסיקה ?

הפרח בגני

מוסיקת הפופ המזרחי החל מוסיקת הקסטות ועד למופעים בקיסריה.
מה היה בזמר המזרחי שגרם לו להיחשב כבידור "נמוך" השייך לאוכלוסייה מסוימת? האם היתה זו המוסיקה? הביצוע? תכני הטקסטים? אלו שירים וזמרים הושמעו במקביל לזהר ארגוב באותה תקופה?

מה גרם למהפך שהביא זמרים מזרחיים למלא את קיסריה? באיזו מידה מבטא הזמר המזרחי שסע בין האוכלוסיות השונות בארץ. 

היא רק רוצה לרקוד

הקידמה החדשה בתקשורת שמביאות שנות האלפיים הכל מהיר. הכל זמין ונגיש. כבר לא חייבים לכתוב להיט כדי שיושמע בפלייליסט של גלגל"צ. יש יוטיוב. פירסום בכל דרך הוא שם המשחק.

עד כמה נשאר בטוי פוליטי חברתי במוסיקה ובטקסטים של השירים ? מהו הלך הרוח ברחוב שמביא להליכה תרבותית שאינה מבטאת כלום ...?

בחיוך רחב למרות המצב

הרצון שלנו להיות "נורמאליים" תמיד התנגש עם הפחד הקיומי שלנו מבעיות הביטחון באיזור כי "העולם כולו נגדנו"... בין לבין ידענו גם לצחוק על זה וגם עלינו. ההומור הישראלי בא לידי ביטוי גם בשירים לאורך כל התקופות.
אילו שירים ומערכונים באמת ביטאו את המצב לאורך התקופות העלו את המורל והצליחו להעלות חיוך על השפתיים ומה מהם נשאר איתנו אחרי שבעים שנה?

יש בי אהבה והיא תנצח!

מה זאת אהבה? אף לא יודע להגיד וכולם יודעים לזהות אותה כשהיא נמצאת, ביטוי האהבה בשירים ישראלים השתנה יחד עם החברה, ומשקפים את הדרך בה אנו מסתכלים על עצמנו לפעמים ברכות, בכאב, בצחוק או בביטול (יאללה מוטי לך הביתה שלום ותודה), כשמסתכלים על הדרך שבה אנחנו אוהבים, מה רואים עלינו כחברה ישראלית?

 

מתאים לאירועים סגורים, לקבוצות ולחוגי בית.

מרצה: גיא שלזינגר, מפיק מוזיקלי ומרצה
משך הההרצאה: כשעה וחצי

 

להזמנה ולפרטים נוספים:

טובה 052-7474121

דפנה 054-3979999

או מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם